La noi românii, întâi se aud cântecele si apoi răsare
soarele. (Nicolae Iorga)
ORIZONTAL: 1) Personaj feminin al baladei,
ființă destinată sacrificiului în numele idealului artistic, soția eroului
principal, Meșterul Manole ― Idei
creatoare de cea mai aleasă întruchipare artistică, care cuceresc imaginația
unui meșter talentat ca Manole. 2) Unități
imagistice semnificative pentru folclorul românesc, structurate în baladă, ca
de exemplu: surparea zidurilor, visul meșterului, conflictul feudal etc. ― Devotat crezului său artistic ,
precum Manole. 3) Balada
începe cu căutarea unui loc pentru
mânăstire. Ajunși la zidul părăsit, unde câinii latr-a pustiu și urlă-a
morțiu, Negru-Vodă poruncește: Iată zidul meu. / Aici aleg… / Loc
de monastire / și de pomenire ― Meșterii ridică zidul, dar acesta se surpă, apoi Manoli sta, / … că mai
lucra, / Ci mi se culca / ȘI un vis visa ― Localitate
în Columbia . 4) Aici să-mi durațI /
Monastire.. / cum n-a mai fost alta, porunci Negru-Vodă (masc.) ― Stăpânit de dorință
arzătoare, cum e Manole, de a înălța clădirea (fig.). 5) Dușmănia despotului față de zidari ― Mâhnirea
eroului din cauza surpărilor repetate ale zidurilor (pl.). 6) După ce făcu legământ de a sacrifica
pe prima femeie care va veni la locul construcției, Manole e cuprins de
îngrijorare: Iată-n zori de zi / Manea se trezi, / Ș-apoi se sui / Pe gard de… / Și mai
sus pe schele ― Notă
muzicală. 7) Traian Gheorghiu ― Manole, ca să vadă cine dintre femei va veni prima, și-n câmp se uita, /
Drumul… / Când, vai! Ce zărea? / Cine că venea? 8) Balada debutează cu versurile: Pe… în gios, / pe un mal
frumos, / Negru-Vodă trece / Cu tovarăși zece ― Om cu vaste
cunoștințe, cum e poetul Vasile Alecsandri, care culege balada, apoi o publică
în 1852. 9) Alecu Russo ― Eugenia Șerban ― Ion Rotaru ― Divinitate egipteană. 10)
Rege al poeziei, cum îl numește Eminescu pe Bardul
de la Mircești, Vasile Alecsandri ― Manole, stăruitor și persistent în a se consacra
ideii constructive. 11) Despotul
e considerat vinovat pentru moartea meșterilor, calfelor și zidarilor ― Frământarea
eroului, pe măsură ce o vede pe soția sa, Ana, venind spre locul de zidire a
mănăstirii: Manea mi-o videa, / Inima-I plângea, / Și... se-nchina. 12) Domnitorul promite ziditorilor: Că v-oi da…, / V-oi face
boieri ― Meșterul Manole se roagă lui Dumnezeu să
dezlănțuie stihii telurice, menite s-o împiedice pe soția sa să ajungă la locul
de zidire a mănăstirii: Mândra să-mi întoarne, / Să mi-o-ntoarne-n cale / S-o ducă…
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
||||||||||||
5
|
||||||||||||
6
|
||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
|
||||||||||||
9
|
||||||||||||
10
|
||||||||||||
11
|
||||||||||||
12
|
VERTICAL: 1) Conflictul baladei este redat cu pregnanță: Domnul se mira / Ș-apoi
îi mustra, / S-apoi se-ncrunta / și-i… ― Aceea. 2) Totalul de meșteri, calfe și zidari conduși de
Manole ― Afluent al
râului Trotuș ― Negru-Vodă. 3) Stau
în față! ― Privitor la Ana: Soțioara… / Floarea câmpului ― Dramatice, precum întâmplările redate în
baladă. 4) Manole e cel mai bun meșter, dovadă fiind versurile: Nouă meșteri mari, / Calfe
și zidari / Și Manole, zece, / Care-i și… ― Succesiune a faptelor și întâmplărilor din această creație literară
populară. 5) În
somn eroul aude o șoaptă de sus, apoi încheie cu zidari următorul legământ: Ș-orice soțioară, / Orice
sorioară / Mani în zori de zi / Întâi s-a…, / Pe ea s-o jertfim / În zid s-o
zidim! ― Remarcabile, precum versurile acestei
balade populare (realizare artistică a mitului jertfei creatoare) ― Nicolae
Iorga. 6) Ca remediu al prăbușirii zidurilor, se cere un
sacrificiu: …dacă vroițI / Ca să isprăvițI / Sfânta monastire / Pentru
pomenire, / Noi să ne-apucăm / Cu toțI să giurăm / Și să ne legăm / Taina s-o
păstrăm ― În cerc! ― Strigăt cu care se îndeamnă boii
înjugați la car să dea înapoi (reg.) 7) India în codificația automobilistică
internațională ― Întrebare ― Localitate în Norvegia. 8) Stau în raft! ― Zbucium sufletesc,
cum e al lui Manole, pe de o parte, ca și durerea , chinul delicatei sale
soții, pe de altă parte. 9) Ansamblu al producției literare, în
care un loc important îl ocupă balada Monastirea Argeșului,
fundamentată pe mitul estetic. 10) În final edificiul este înălțat,
dar tiranul poruncește ca meșterii să rămână sus izolați ca să
putrezească. Aceștia însă, construindu-și aripi, încearcă să zboare: Iar unde cădea
/ Ce se mai făcea? / O fântână lină, / Cu apă puțină, / Cu apă sărată / Cu lacrimi... (pl.) ― Alexandru
Davila ― Serviciul Secret al Statelor Unite. 11) Descriere
prin mijloace artistice a dramei lui Manole
― Fantastic, fabulos, cum e mitul meșterului Manole. 12) Persoane exploatate de către
Negru-Vodă, precum meșterii, calfele șI zidarii
― Domnu-i asculta / Și pe gânduri…. ― Resemnare!
Dicţionar: TADO, UGRA, STU ,
IND ,
EID, CIA.
Prof. Nicolae Vicolov
solutia
LITERATURAROMANA, IN CUVINTE INCRUCISATE
Consultarea textului
Consultarea textului
Pe Arges in gios
Pe un mal frumos, Negru-Voda trece Cu tovarasi zece: Noua mesteri mari, Calfe si zidari Si Manoli - zece, Care-i si intrece. Merg cu toti pe cale Sa aleaga-n vale Loc de monastire Si de pomenire. Iata cum mergea Ca-n drum agiungea Pe-un biet ciobanas Din fluier doinas, Si cum il videa, Domnul ii zicea: - Mindre ciobanas Din fluier doinas, Pe Arges in sus Cu turma te-ai dus, Pe Arges in gios Cu turma ai fost. Nu cumv-ai vazut, Pe unde-ai trecut, Un zid parasit Si neispravit, La loc de grindis, La verde-alunis? - Ba, doamne,-am vazut, Pe unde-am trecut, Un zid parasit Si neispravit. Cinii, cum il vad, La el se rapad Si latra-a pustiu Si urla-a mortiu. Cit il auzea,
Domnu-nveselea
Si curind pleca, Spre zid apuca Cu noua zidari, Noua mesteri mari Si Manoli - zece, Care-i si intrece. - Iata zidul meu! Aici aleg eu Loc de monastire Si de pomenire. Deci voi, mesteri mari, Calfe si zidari, Curind va siliti Lucrul de-l porniti Ca sa-mi radicati, Aici sa-mi durati Monastire nalta Cum n-a mai fost alta, Ca v-oi da averi, V-oi face boieri, Iar de nu, apoi V-oi zidi pe voi, V-oi zidi de vii Chiar in temelii!
Mesterii grabea,
Sfarile-ntindea, Locul masura, Santuri largi sapa Si mereu lucra, Zidul radica, Dar orice lucra, Noaptea se surpa! A duoa zi iar, A tria zi iar, A patra zi iar Lucra in zadar! Domnul se mira S-apoi ii mustra, S-apoi se-ncrunta Si-i ameninta Sa-i puie de vii Chiar in temelii! Mesterii cei mari, Calfe si zidari Tremura lucrind, Lucra tremurind Zi lunga de vara, Ziua pin-in seara;
Iar Manoli sta,
Nici ca mai lucra, Ci mi se culca Si un vis visa, Apoi se scula S-astfel cuvinta: - Noua mesteri mari, Calfe si zidari, Stiti ce am visat De cind m-am culcat? O sopta de sus Aievea mi-a spus Ca orice-am lucra, Noaptea s-a surpa Pin-om hotari In zid de-a zidi Cea-ntai sotioara, Cea-ntai sorioara Care s-a ivi Mini in zori de zi, Aducind bucate La sot ori la frate.
Deci daca vroiti
Ca sa ispraviti Sfinta monastire Pentru pomenire, |
Noi sa ne-apucam
Cu toti sa giuram Si sa ne legam Taina s-o pastram. S-orice sotioara Orice sorioara, Mini in zori de zi Intai s-o ivi, Pe ea s-o jertfim, In zid s-o zidim! Iata,-n zori de zi,
Manea se trezi
S-apoi se sui Pe gard de nuiele, Si mai sus, pe schele, Si-n cimp se uita, Drumul cerceta. Cind, vai, ce zarea? Cine ca venea? Sotioara lui, Floarea cimpului! Ea s-apropia Si ii aducea Prinz de mincatura, Vin de bautura. Cit el o zarea, Inima-i sarea, In genuchi cadea Si plingind zicea: "Da, Doamne, pe lume O ploaie cu spume, Sa faca piraie, Sa curga siroaie, Apele sa creasca, Mindra sa-mi opreasca, S-o opreasca-n vale, S-o-noarca din cale!"
Domnul se-ndura,
Ruga-i asculta, Norii aduna, Ceriu-ntuneca. Si curgea deodata Ploaie spumegata Ce face piraie Si imfla siroaie. Dar oricit cadea, Mindra n-o oprea, Ci ea tot venea Si s-apropia. Manea mi-o videa, Inima-i plingea, Si iar se-nchina, Si iar se ruga: "Sufla, Doamne,-un vint, Sufla-l pe pamint, Brazii sa-i despoaie, Paltini sa indoaie, Muntii sa rastoarne, Mindra sa-mi intoarne, Sa mi-ontoarne-n cale, S-o duca devale!" Domnul se-ndura, Ruga-i asculta Si sufla un vint, Un vint pre pamint, Paltini ca-ndoia, Brazi ca despoia, Muntii rasturna, Iara pe Ana Nici c-o inturna!
Pin' la costisoare,
Pin' la titisoare. Dar ea, vai de ea, Tot mereu plingea Si mereu zicea: - Manoli, Manoli, Mestere Manoli! Zidul rau ma stringe Titisoara-mi plinge, Copilasu-mi fringe! Manoli turba Si mereu lucra. Zidul se suia Si o cuprindea Pin' la costisoare, Pin' la titisoare, Pin' la buzisoare, Pin' la ochisori, Incit , vai de ea, Nu se mai videa, Ci se auzea Din zid ca zicea: - Manoli, Manoli, Mestere Manoli! Zidul rau ma stringe, Viata mi se stinge!
Ea mereu venea,
Pe drum sovaia Si s-apropia Si, amar de ea, Iata c-agiungea! Mesterii cei mari, Calfe si zidari Mult inveselea Daca o videa, Iar Manea turba, Mindra-si saruta, In brate-o lua, Pe schele-o urca, Pe zid o punea Si, glumind, zicea: _ Stai, mindruta mea, Nu te sparia, Ca vrem sa glumim Si sa te zidim! |
Ana se-ncredea
Si vesel ridea. Iar Manea ofta Si se apuca Zidul de zidit, Visul de-mplinit. Zidul se suia Si o cuprindea Pin' la gleznisoare, Pin' la pulpisoare. Iar ea, vai de ea, Nici ca mai ridea, Ci mereu zicea: - Manoli, Manoli, Mestere Manoli! Agiunga-ti de saga, Ca nu-i buna, draga. Manoli, Manoli, Mestere Manoli! Zidul rau ma stringe, Trupusoru-mi fringe! Iar Manea tacea Si mereu zidea; Zidul se suia Si o cuprindea Pin' la gleznisoare, Pin' la pulpisoare, Pe Arges in gios, Pe un mal frumos Negru-voda vine Ca sa se inchine La cea monastire, Falnica zidire, Monastire nalta, Cum n-a mai fost alta. Domnul o privea Si se-nveselea Si astfel graia: - Voi, mesteri zidari, Zece mesteri mari, Spuneti-mi cu drept, Cu mina pe pept, De-aveti mesterie Ca sa-mi faceti mie Alta monastire Pentru pomenire, Mult mai luminoasa Si mult mai frumoasa? Iar cei mesteri mari, Calfe si zidari, Cum sta pe grindis, Sus pe coperis, Vesel se mindrea S-apoi raspundea: - Ca noi, mesteri mari, Calfe si zidari, Altii nici ca sint Pe acest pamint! Afla ca noi stim Oricind sa zidim Alta monastire Pentru pomenire, Mult mai luminoasa Si mult mai frumoasa! Domnu-i asculta Si pe ginduri sta, Apoi poruncea Schelele sa strice, Scari sa le ridice, Iar pe cei zidari, Zece mesteri mari, Sa mi-i paraseasca, Ca sa putrezeasca Colo pe grindis, Sus pe coperis. Mesterii gindea Si ei isi facea Aripi zburatoare De sindrili usoare. Apoi le-ntindea Si-n vazduh sarea, Dar pe loc cadea, Si unde pica, Trupu-si despica. Iar bietul Manoli, Mesterul Manoli, Cind se incerca De-a se arunca, Iata c-auzea Din zid ca iesea Un glas nadusit, Un glas mult iubit, Care greu gemea Si mereu zicea: - Manoli, Manoli, Mestere Manoli! Zidul rau ma stringe, Titisoara-mi plinge, Copilasu-mi fringe, Viata mi se stinge! Cum o auzea, Manea se pierdea, Ochi-i se-nvelea; Lumea se-ntorcea, Norii se-nvirtea, Si de pe grindis, De pe coperis, Mort bietul cadea! Iar unde cadea Ce se mai facea? O fintina lina, Cu apa putina, Cu apa sarata, Cu lacrimi udata! |
“Monastirea Argesului”, ca si celelalte opere
populare, a fost creata de oameni talentati din popor si transmisa din
generatie in generatie pe cale orala, cunoscandu-se peste 160 de variante, fapt
ce releva capacitatea, forta creatoare, ingeniozitatea autorilor anonimi.
Aceasta
varianta poate fi gasita alaturi de alte capedopere ale literaturii romane cu
caracter anonim, cum ar fi “Miorita”, ”Toma Alimos”, ”Dolca”, in volumul
“Poezii populare. Balade (cantece batranesti) adunate si indreptate…” de Vasile
Alecsandri.
“Monastirea
Argesului” dezvolta unul dintre miturile esentiale ale folclorului romanesc, si
anume mitul estetic.
Subiectul
este generat de o superstitie potrivit careia, pentru a rezista, orice
constructie trebuie sa aiba zidita in temelii o fiinta. “Monastirea Argesului”
este in acelasi timp balada si legenda. Este o balalda deoarece se construieste
intr-un poem narativ, cu elemente descriptiv-lirice, care dezvolta un subiect
fantastic, se prezinta un erou de exceptie, cu un destin impresionant. Este o
legenta intrucat explica, in viziune populara, aparitia unui monument de
arhitectura: biserica manastirii de la Curtea de Arges , zidita sub porunca lui
Neagoe Basarab intre anii 1512 si 1517.
Balada
este o imbinare ingenioasa a unsprezece motive folclorice, distribuite pe
parcursul celor cinci momente ale actiunii.
Expozitiunea, prima parte a acesteia,
contine motivul alegerii locului pentru zidire si motivul zidirii. Negru-Voda
impreuna cu zece “mesteri mari/Calfe si zidari”,intr-un decor mirific, cauta pe
malul Argesului un loc perfect pentru a construi o manastire cum alta sa nu mai
fie. Mergand astfel se intalnesc cu un ciobanas care le povesteste despre un
zid “parasit si neispravit/La loc de grindis/La verde-alunis”. Ajungand acolo,
voievodul decide sa construiasca o manastire unica in lume prin frumusetea si
maretia sa. Astfel, el este hotarat sa le ofere mesterilor averi, ii va face
boieri dar, in acelasi timp, ii ameninta in caz de nereusita. Domnitorul
doreste construirea manastirii nu numai din orgoliu sau pentru perpetuarea unei
traditii, ci si pentru a sanctifica acel loc, invingand fortele malefice. Se
contureaza unul dintre conflictele baladei intre voievod si constructori,
conflict ce se adanceste pe masura ce firul epic inainteaza.
Intriga
baladei contine un alt motiv, cel al surparii zidurilor. Manastirea nu se poate
inalta deoarece fortele irationare se opun ridicarii unui locas de cult. Tot ce
mesterii construiesc in timpul zilei, noaptea se surpa. Accentul cade pe
actiun, care este dinamica. Preponderenta verbelor si a substantivelor probeaza
tenacitatea cu care mesterii isi urmaresc idealul si doresc sa invinga raul.
Surparea zidurilor este un moment dramatic, pentru ca domnitorul ii ameninta
iar cu moartea pe mesteri.
In
sprijinul zidarilor intervine Divinitatea, “o soapta de sus”. Desfasurarea actiunii incepe in
momentul in care Manole, ca ales al Divinitatii, viseaza ca zidurile vor
rezista numai daca mesterii vor zidi in temeliile constructiei prima femeie
–sotie sau surioara- care va veni in ziua urmatoare cu bucate.
Mesterii jura
sa pastreze secretul, dar sunt nelinistiti. Cel mai ingrijorat este Manole
care, a doua zi, dis-de-dimineata, cerceteaza zarea pentru a afla care este
femeia destinata zidirii. Propozitia interogativa si interjectia “vai” dovedesc
suferinta mesterului cand observa ca cea care se apropie este chiar Ana,
sotioara lui. Constructorul traieste o drama de consecinta, pentru ca este
nevoit sa zideasca ce are mai de pret. Sperand sa schimbe destinul, el se
adreseaza Divinitatii ca s-o opreasca. Cerul se indupleca si raspunde
rugamintile omului, dezlantuind stihiile naturii, in incercarea de a o opri pe
Ana. Fenomenele naturale sunt hiperbolizate, evidentiind astfel si mai mult calitatile
Anei, pe care nimic nu o poate intoarce din drum.
Punctul culminant este motivul zidirii
treptate asupra caruia autorul anonim insista pana la detaliu. Dovedind o
deosebita tarie de caracter, Manole isi invinge durerea si incepe s-o zideasca.
El sufera nu numai pentru ca nu poate inalta manastirea, ci pentru ca nu o
poate face fara sacrificiul Anei. Drama sufleteasca se adanceste, dar cel care
va invinge este artistul. Focul iubirii se contopeste cu focul creatiei,
devenind o forta mistuitoare. Ana accepta jocul si in timpul zidirii
treptate-acessta fiind motivul cental al acestei parti- invoca, pe rand,
durerea trupului, plansul copilului pe care-l poarta-n ea si sfarsitul pe care
si-l presimte, caci in cele din urma isi da seama ca este condamnata. Alaturi
de Manole, ea cucereste vesnicia.
Deznodamantul pune in prim-plan motivul
conflictului feudal. Jertfa Anei nu a fost de ajuns. Pentru ca au nechibzuinta
sa afirme ca ar putea construi o manastire si mai frumoasa, domnitorul ii lasa
sa moara pe acoperis. Incercand a-si depasi conditia, ca legendarul Icar, isi
fac aripi din sindrila, dar nu reusesc sa zboare, se prabusesc si mor.
Glasul mult
iubit al Anei il tulbura pe Manole care intelege ca si-a indeplinit menirea
creatoare. Pentru el in viata de aici nu mai exista fericire si nici dragoste.
De aceea pleaca s-o intalneasca pe Ana –in singurl mod care-I mai era posibil-
prin…moarte. Pe locul unde se prabuseste Manole izvoraste o apa, simbol al
vietii si al creatiei vesnice. Puterea stapanului il doboara pe artist, dar
creatia lui ramane sa infrunte veacurile. Prin perfectiunea ei, creatia intra
in eternitate si, o data cu ea, iubirea de viata, de arta.
„Benjamin Briel Lee a fost foarte profesionist în orice moment, ținându-mă la curent cu tot ce se întâmpla, dacă aveam întrebări, el era întotdeauna disponibil să răspundă. Aceasta a fost prima mea achiziție de locuințe, nu știam prea multe despre procesul de împrumut, el a făcut foarte ușor să înțeleagă lucrurile despre care aveam întrebări. Mi-a plăcut foarte mult să lucrez cu el. ”
RăspundețiȘtergereEste un agent de împrumut care lucrează cu un grup de investitori care sunt dispuși să finanțeze orice proiect sau să vă împrumute orice sumă cu o dobândă foarte scăzută. Contactați Benjamin Briel Lee E-mail: Lfdsloans@outlook.com
Numărul aplicației Whats: + 1-989-394-3740.