miercuri, 23 ianuarie 2013

BALADA "MIORITA", in cuvinte incrucisate


În toată structura ei, această baladă unică este asa de artistică, plină de simtire asa de înaltă pentru natura eternă, încât eu socotesc drept cea mai nobilă manifestare poetică a neamului nostru. (M.Sadoveanu)
ORIZONTAL: 1) Unități imagistice și de conținut, cu largi implicații semnificative și culturale care intră în alcătuirea Baladei Miorița, capodopera poeziei populare românești, descoperită de Alecu Russo în Munții Vrancei și publicată de Vasile Alecsandri Balada începe cu evocarea unei atmosfere calme și luminoase: Iată vin în cale, / Se... la vale / Trei turme de miei / Cu trei ciobănei.   2) Din replica oiței năzdrăvane: Drăguțule bace! / Dă-ți oile-ncoace / La negru zăvoi / Că-i iarbă de noi / Și... de voi ― Cele trei fluierașe constituie un motiv de largă circulație în folclorul românesc: Fluieraș de fag, / Mult zice cu drag! / Fluieraș de os, / Mult zice duios! / Fluieraș de soc, / Mult zice cu....  ...-ti doresc eu ție, dulce Românie, de Mihai Eminescu.  3) Nicolaus Olahus ― De care deseori se face uz, precum repetiția în limbajul baladei    Literă arabă, bengală și sanscrită.   4) Beteală (înv.) ― Unitatea Militară ― Care exprimă sentimente intime, cum e momentul gândurilor ciobănașului, aflat singur în fața morții.   5) Desăvârșită, precum metafora o mândră crăiasă a lumii mireasă ― Ciobănașul roagă să fie înmormântat în dosul stânii, / Să-mi aud cânii. / …să le spui (masc.,sing.).   6) Semnificații ale acestei creații literare ca: reintegrarea în Cosmos și alegoria moarte-nuntă ― Poftim ― Federația Mondială a Orașelor Înfrățite.  7) Poezia eminesciană Lasă-ți lumea ta… (masc.) ― Din faptele sumbre ale complotiștilor: Mări se vorbiră. / Ei se sfătuiră / Pe l-apus de… / Ca să mi-l omoare / Pe cel Moldovan.   8) Ion Rotaru ― 1852, când pentru prima dată este publicată această capodoperă absolută în literatura noastră populară ―  Cele patru episoade ale baladei: coborârea turmelor; planul urzit de doi ciobani; ciobănașul și oaia năzdrăvană; testamentul liric.  9) Abreviație numismatică la unele monede romane ― Personaj zburător în mitologia greacă ― 200 (la romani).  10) Aparținând românilor, cum e folclorul din care a izvorât minunata baladă pastorală Miorița .    11)  Mama ciobănașului: Măicuță… / Cu brâul de lână ― Versurile cu care debutează balada: Pe-n picior de plai, / Pe-o... de rai.  12) A confirma un adevăr istoric: balada mioritică a existat în folclor și a fost oferită publicului larg de V.Alecsandri ― A deplânge dispariția ciobănașului, motiv al măicuței bătrâne.

 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1
 
2
 
 
3
 
 
4
 
 
5
 
 
6
 
 
7
 
 
8
 
 
 
9
 
 
10
 
 
11
 
12
 
VERTICAL: 1) Ciobanul mioritic acceptă moartea ca pe o nuntă de proporții neobișnuite, fantastice: Brazi și paltinași / I-am avut nuntași; / Preoți,… mari, / paseri lăutari ― El îi spune mioriței duios: De trei zile-ncoace / Gura nu-ți mai tace! / Ori… nu-ți place.   2) Aflat în fața amenințării, eroul acceptă să se jerfească, dar cu demnitate: Iar tu de… / Să nu le spui lor, / Să le spui curat / Că m-am însurat ― A dăinui în eternitate cum e balada din titlu ― Îndată!  3) Tiberiu Brediceanu ― Liber-cugetători ― Talent al poporului de a crea această capodoperă, pe care Sadoveanu o socotește cea mai nobilă manifestare poetică a neamului nostru (pl.).  4) Înălțime din preajma orașului estonian Tallin Ciobănașul îi vorbește mioarei cu mângâiere: … bârsană, / De ești năzdrăvană ― Unealtă folosită la curățatul osiei la car (reg.).  5) Din episodul măicuței: Cine-au cunoscut, / Cine mi-au… / Mândru ciobănel / Tras printr-un inel?  ― Însuflețită, așa cum e oița care stă de vorbă cu ciobanul său (masc.).   6) Iubit (pop.) ― Vas cu toartă.   7) Fete! ― Iar… cea măicuță / Să nu-i spui, drăguță, / Că la nunta mea / A căzut o stea ― Din descrierea ciobănașului de către măicuță: Mustețioara lui, / Spicul grâului; / Perișorul lui, / …corbului.    8) Foaie de hârtieDin poezia Iarna pe uliță de Coșbuc: Sunt copii. Cu multe sănii, / De pe coastă vin țipând / Și se-mping și… râzând (sing.).  9) Octavian Cotescu ― Autoritate, instanță ― Abreviație pentru constelația Sagitta (săgeată).   10) Element estetic al creației literare, care zguduie și impresionează, cum sunt pregătirea omorului și frământarea sufletească a măicuței îngrijorate (art.).  11) Tot din portretul fizic al eroului:  ... lui, / Mura câmpului ― Rudă!  12) Manifestare ca răspuns a ciobănașului moldovean, de exemplu, la vestea că va fi omorât de ceilalți doi ciobani, este seninătatea în fața morții ― Din ultimele versuri a minunatei balade: Tu, Mioara mea, / Să te-nduri de ea / Și-i spune curat / Că m-am însurat / Cu-o fată de..., / Pe-o gură de rai.

                   Dicţionar: DHA, TRA, FMOT, AAA, IIC, ORS, SGE.

 

Prof. Nicolae Vicolov

solutia
LITERATURAROMANA, IN CUVINTE INCRUCISATE

Consultarea textului


Pe-un picior de plai,
Pe-o gură de rai,
Iată vin în cale,
Se cobor la vale
Trei turme de miei
Cu trei ciobănei
Unu-i moldovean
Unu-i ungurean
Şi unu-i vrâncean.
Iar cel ungurean,
Şi cu cel vrâncean,
Mări se vorbiră,
Şi se sfătuiră
Pe l-apus de soare
Ca să mi-l omoare
Pe cel moldovan
Că-i mai ortoman
Ş-are oi mai multe,
Mândre şi cornute,
Şi cai învăţaţi
Şi câni mai bărbaţi...

Dar cea mioriţă
Cu lâna plăviţă
De trei zile-ncoace
Gura nu-i mai tace,
Iarba nu-i mai place.
- Mioriţă laie,
Laie, bucălaie,
De trei zile-ncoace
Gura nu-ţi mai tace!
Ori iarba nu-ţi place,
Ori eşti bolnăvioară,
Draguţă Mioară?
- Drăguţule bace
Dă-ţi oile-ncoace
La negru zăvoi,
Că-i iarbă de noi
Şi umbră de voi.
- Stăpâne, stăpâne,
Îţi cheamă ş-un câne
Cel mai bărbătesc
Şi cel mai frăţesc,
Că l-apus de soare
Vor să mi te-omoare
Baciul ungurean
Şi cu cel vrâncean!

- Oiţă bârsană,
De eşti năzdrăvană
Şi de-a fi să mor
În câmp de mohor,
Să spui lui vrâncean
Şi lui ungurean
Ca să mă îngroape
Aici pe-aproape
În strunga de oi,
Să fiu tot cu voi;
În dosul stânii,
Să mi-aud cânii.
Aste să le spui,
Iar la cap să-mi pui
Fluieraş de fag,
Mult zice cu drag!
Fluieraş de os,
Mult zice duios!
Fluieraş de soc,
Mult zice cu foc!
Vântul când a bate
Prin ele-a răzbate,
Ş-oile s-or strânge
Pe mine m-or plânge
Cu lacrimi de sânge!
Iar tu de omor
Să nu le spui lor...
Să le spui curat
Că m-am însurat
Cu-o mândră crăiasă,
A lumii mireasă;
Că la nunta mea
A căzut o stea;
 Păsărele mii,
Şi stele făclii!
Soarele şi luna
Mi-au ţinut cununa;
Brazi şi păltinaşi
I-am avut nuntaşi;
Preoţi, munţii mari,
Păsări lăutari,

Iar dacă-i zări,
Dacă-i întâlni
Măicuţă bătrână
Cu brâul de lână,
Din ochi lăcrimând,
Pe culmi alergând,
Pe toţi întrebând
Şi la toţi zicând:
Cine-au cunoscut,
Cine mi-au văzut
Mândru ciobănel
Tras printr-un inel?
Feţişoara lui,
Spuma laptelui;
Musteţioara lui,
Spicul grâului;
Perişorul lui,
Pana corbului;
Ochişorii lui,
Mura câmpului!...
Tu mioara mea,
Să te-nduri de ea
Şi-i spune curat
Că m-am însurat
C-o fată de crai,
Pe-o gură de rai.
Iar la cea măicuţă
Să nu spui, drăguţă,
Că la nunta mea
A căzut o stea,
C-am avut nuntaşi
Brazi si păltinaşi,
Preoţi munţii mari,
Păsări lăutari,
Păsărele mii,
Şi stele făclii!...


Capodopera absoluta a literaturii noastre populare, dovada geniului artistic al poporului roman, este rezultatul unui proces de creatie seculara, textul baladei armonizand un numar variabil de motive poetice cu existenta independenta in folclor.    'Miorita' sintetizeaza o experienta de viata milenara, pentru a o ridica, prin transfigurare artistica la rang de valoare general-umana.            Datarea genezei baladei este de fapt imposibila, pentru ca ea este rezultatul unei contaminari succesive intre temele majore ale folclorului nostru.            Tema baladei 'Miorita' o constituie o drama din viata pastoreasca, din timpul transhumantei.            Subiectul este simplu: conflictul se naste intre trei ciobani: 'Unu-i moldovan/Unu-i ungurean/Si unu-i vrancean'. Cel moldovean, mai vrednic: 'are oi mai multe/Mandre si cornute/Si cai invatati/Si caini mai barbati'. Ceilalti doi, cu sufletul cotropit de invidie, si-au pus in gand sa-l omoare pe cel moldovean.          O miorita nazdravana il instiinteaza pe baci de complotul pus la cale. Se pune astfel in evidenta o prima semnificatie a operei: infruntarea dintre bine si rau. Deznodamantul nu ne este cunoscut; nu stim daca ciobanul a fost omorat, dar ii cunoastem gesturile, atitudinea, gandurile in fata mortii.           Partea lirica, urmand celei epice, contine testamentul baciului si rugamintea adresata mioritei de a alina durerea maicutei sale.    Din intreaga poezie izbucneste navalnic, ca un fluviu, vitalitatea dintotdeauna a omului din popor, dragostea oierului fata de indeletnicirea sa, fata de arta, de viata, de natura si, mai ales, iubirea filiala fat pentru mama sa.       In structura compozitional a baladei se pot distinge doua mari parti: una epica, in care sunt narate faptele, si una lirica si dramatica, in care se exprima gandurile si sentimentele ciobanasului aflat in fata mortii.  Motivele fundamentale pe care se sprijina balada sunt:               motivul transhumantei,   motivul complotului,  motivul mioarei nazdravane,   motivul testamentului,   motivul maicutei batrane,  motivul alegoriei moarte-nunta.          In text, cele sase motive se distribuie in trei parti. Prima parte corespunde motivelor transhumantei si complotului, cea de-a doua apartine celui de-al treilea motiv, iar ultima parte celor trei motive finale. Cele trei parti sunt legate sintactic prin conjunctiile 'dar' si 'iar' cu valoare adversativa sau copulativa.      Prima parte, o adevarata expozitiune, are un caracter epic, ce reprezinta imaginea cadrului natural in care se succed faptele. Astfel, personajele sunt plasate in spatiul romanesc, intr-o atmosfera de calm si seninatate specifica inceputurilor. Metaforele ne introduc intr-o natura de basm, intr-un loc al fericirii in care pastorul se simte linistit.

           Ciobanii sunt prezentati vag la inceput, fiind incadrati in coordonatele spatio-temporale carora apartin, pentru ca din primele versuri se deduce si timpul desfasurarii actiunii. E toamna, tarziu, cand turmele coboara la iernat, intr-o miscare mereu repetata numita transhumanta.            In secventa urmatoare, epicul devine intunecat de gravitatea complotului. Echilibrul se strica. Se creaza un contrast puternic intre atmosfera paradisiaca din primul tablou si dramatismul situatiei, sugerat de complot-intriga.     Hotararea de omor este determinata de cauze economice, de invidia determinata de averea mai mare a ciobanului moldovean, care e mai 'ortoman'. Faptele cu valoare informativa sunt enumerate cu o detasare obiectiva. Poetul anonim se abate de la acest ton o singura data cand, printr-un dativ etic ('ca sa mi-l omoare'), marcheaza participarea sa afectiva la cele relatate, dar si dramatismul situatiei in care se afla ciobanasul.     Partea a doua a baladei, desfasurarea, este dramatica in totalitate ca urmare a comportamentului mioritei.     Autorul staruie mai intai asupra nelinistii oii nazdravane, evidentiind zbuciumul ei puternic si rau prevestitor 'Dar cea miorita/Cu lana plavita/De trei zile-ncoace/Gura nu-i mai tace/Iarba nu-i mai place'. Dramaticul are acum ca modalitate fundamentala de expresie dialogul. Prin dialog se releva relatia stransa dintre animalul credincios si stapan, reciprocitatea sentimentelor dintre ei, perfecta armonie dintre om si profesiunea sa.            Acum intervine elementul fabulos, de basm, prin personificarea mioarei, ce ii aduce la cunostinta ciobanului hotararea de omor. Tensiunea dramatica este gradata. Printr-un limbaj afectiv, oita isi indeamna stapanul: 'Da-ti oile-ncoace' sau 'Iti cheama s-un cane'. Complotul este comunicat abia la sfarsit, cu grija de a nu speria: 'Ca l-apus de soare/Vreau sa mi te-omoare'. Autorul popula utilizeaza diminutivele exclusiv in momentele de mare intensitate lirica ('bolnavioara', 'fluieras', 'draguta', 'ciobanel'), pentru a spori substanta dramatica a baladei.            Raspunsul baciului, construit in partea a trei a baladei, da contur confruntarii omului cu moartea, capacitatii acestuia de a patrunde tainele universului. Acum se structureaza motivul testamentuluisi al alegoriei moarte-nunta.       De aici incolo, creatorul popular converteste totul intr-un emotionant monolog liric, prin care ciobanasul isi exprima ultimele dorinte inaintea presupusei morti.    Sentimentul de profunda dragoste fata de viata este oglindit de atasamentul fata de indeletnicirea sa. Ciobanul nu isi poate imagina despartirea, chiar si dupa moarte, de stana, oile sau cainii sai. Folosirea paralelismului, evidenta in pasajul fluierelor, este un procedeu caracteristic intregii poezii folclorice. Stihurile sunt acum un fel de refrene, laitmotive ce apar la intervale egale, puse in evidenta anaforica (repetarea unor cuvinte la inceputul versurilor) a diminutivului 'fluieras' si a adverbului 'mult'.        Dramatismul creste, pe fondul unei seninatati a confruntarii omului cu moartea, sentiment izvorat din intelegerea profunda a alcatuirii universului, din experienta mitica, retraita, a baciului moldovean, atingan culmile tragismului in metafora totala, absoluta 'cu lacrimi de sange'.            Urmatorul motiv, cel al alegoriei moarte-nunta, adevarat punct culminant, este si partea cea mai concentrata ca substanta poetica.  Dorinta ciobanului este ca lumea sa afle ca petrecera sa din viata a fost o nunta, la care insa 'a cazut o stea' (semnificand inchiderea perspectivei fericirii). Se mai realizeaza aici si o incarcatura poetica maxima, constand in incifrarea alegorica a unei realitati etnografice: mortilor tineri, necasatoriti ('nelumiti') li se organizeaza inmormantarea ca o nunta.    Apar acum si simbolorile nelipsite din ceremonialul nuptial: mireasa, nasii, preotii, lautarii si nuntasii, ca si obiectele rituale traditionale (cununa, lumanarile), ce sunt figurate prin elemente al cadrului natural (brazi, paltinasi, munti, pasari) si cosmic (soarele, luna, stelele). Contopirea cu natura, in virtutea unei vechi credinte traditionale, este sugerata de enumerarea de elemente naturale. Apare insa aici si sentimentul tragic izvorat din neputinta de a stabili dupa moarte legaturi cu mediul uman, reprezentat de mama. Motivul maicutei batrane da glas dragostei si grijei pentru mama pe care nu vrea s-o indurereze. Cunoscand bine semnificatiile, ea nu trebuie sa afle despre caderea stelei, amanunt care i-ar dezvalui imediat realitatea petrecuta.           Momentul, dramatic prin excelenta, prilejuieste o descriere portretistica deosebita, ce sporeste lirismul. Poetul popularo evoca pe maicuta intr-o chinuitoare cautare. Gesturile sale: 'Din ochi lacrimand/Pe camp alergand/Pe toti intreband/Si la toti zicand' sunt expresia iubirii materne. Nu este vorba aici de o mama anume, ci de personificarea dragostei plina de ingrijorare si sacrificiu a mamei eterne.         Imaginea mamei este conturata numai printr-un epitet ('batrana') si un detaliu vestimentar ce indica lumea oierilor ('cu braul de lana'). Zbuciumul fiintei indurerate este foarte bine evidentiat de cele patru verbe la gerunziu, aflate in rima, care prin grupul sonor '-and', sugereaza un lung geamat dureros. Efectul este impresionant din punct de vedere stilistic-eufonic si da motivului o functie estetica.  Portretul ciobanul, de o frumusete parca ireala, este comunicat in text prin intermediul stilului direct, transfigurat de sentimentele mamei. El exprima idealul de cuceritoare barbatie pe care si l-a format, de-a lungul veacurilor, poporul nostru: 'Mandru ciobanel/Tras printr-un inel;/Fetisoara lui/Spuma laptelui/Mustacioara lui/Spicul graului/Perisorul lui/Pana corbului/Ochisorii lui/Mura campului'. Frumusetea fizica a ciobanasului este o completare a frumusetii morale. Iubirea de natura, dragostea de viata, de munca zilnica, grija cu care se gandeste la soarta oilor si a mamei sale sunt calitati sufletesti pe care poetul popular tine sa le puna in evidenta.    Balada se incheie simetric prin repetarea alegoriei moarte-nunta, ce accentueaza caracterul liric.        'Miorita' face loc, dupa ultimul vers, meditatiei asupra sensului ei adanc, mai indepartat, un sens filozofic. Privind moartea ca pe un fenomen natural, ciobanul se gandeste la destinul lui si al celor apropiati (oile, mama) in eventualitatea mortii. El este preocupat de savarsirea tuturor oranduielilor traditionale, pentru implinirea lui ca om (nunta cosmica) si pentru a-si asigura prezenta postuma in mediul pastoral, atat de familiar. Originea 'Mioritei' nu este cunoscuta. Ea poate sa fi pornit de la un fapt real, ori sa fi fost, la inceput, doar un bocet, un colind, sau chiar rezultatul intreg al fictiunii. Cert este ca 'Miorita' este numai a noastra, a romanilor.           Balada este o specie a genului epic popular in versuri, cunoscuta si sub denumirea de cantec batranesc, cu un subiect fantastic, legendar, istoric sau familiar, ale carui versuri se canta sau sunt recitate, acompaniate la un instrument.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu